07 september 2011

Een Wajer.



Zo lief en charmant mijn echtgenote Sandra Gerritje Wajer oogt, zo eng lijkt dit mannetje met hoge hoed te kijken. U ziet een foto van Berend Wajer uit Hulshorst in Nederland. Berend was de betovergrootvader van Sandra en leefde van 1851 tot 1920, hij was dagloner en samen met zijn vrouw had hij 7 kinderen.

Het gezin leefde niet bepaald luxueus en was in deze ook geen uitzondering in die tijd en die streek. Onderaan mijn stukje ziet u een pentekening van de vroegere woning aan de Harderwijkerweg 373, ze werd midden de jaren '50 onbewoonbaar verklaard en gesloopt. Het huis telde slechts twee vertrekken, had houten muren en een rieten dak, geen toilet (ook geen ton, zoals sommigen blijkbaar wel al hadden) en geen pompwater maar een schepput.

Zoals bijna elke familie hadden ze enkele dieren op hun grond staan: twee koeien, een schaap en een varken. Varkens werden goed vetgemest om dan rond de maand november geslacht te worden, een klus waar het hele gezin moest bij helpen. Als er al eens een écht vet varken geslacht werd konden buren dit mee "vieren" bij een kleine jenever, het ging tenslotte om het aanleggen van een mooie en hopelijk voldoende voorraad voor de winter... Wij kunnen ons dat, gelukkig maar, niet meer voorstellen.
Maar het blijft toch goed af en toe eens achterom te kijken en te denken dat het vroeger niet meteen altijd beter was.


Cool runnings,


Emmanuel

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Goeiedag,,

Ik zou graag meer willen weten hoe de hele familie in elkaar zit. Ik ben Matthijs Wajer zoon van Adriaan Wajer die een zoon is van Gerrit Wajer die ook zoon is van Gerrit Wajer en die zoon is van Berend Wajer. Zou ik ook een digitale stamboom kunnen krijgen?

Emmanuel zei

Beste Matthijs, ik contacteerde je toevallig lang geleden al eens via je Facebookpagina, kijk daar even in je Messengerberichten en dan spreken we verder af, ok?